مقام قرب
عا لی ترین لذت روحی و معنوی برای انسا ن ، قرب به خداست . وقتی چیزی ، جایی یا شخصی ، محبوب انسان باشد ، نزدیک شدن به ان و نزد یک بودن به ان هم برای او محبوب و ارزشمند است . اگر کسی علا قه به سلاطین و حا کما ن و قدرتمند ان داشته با شد ، تقرب به دربارها ، برایش مطلو ب است . اگر کسی به مقا م وریا ست علا قه داشته با شد ، هرچه به این خواسته نزدیک شود ، لذت بیشتری می برد . اگر کسی محبوب و معشوقی داشته باشد ، به هما ن اندازه که از هجران و فراق ، رنج می برد ، قرب و دیدار ، برایش شیرین ا ست . این قرب هم گاهی نزدیکی فیزیکی ا ست و گاهی قرب روحی و معنوی . وقتی خداوند ، برترین موجود و عا لی ترین محبوب ا ست ، پس قرب به او هم برای کمال جویان ، یک ارزش مقد س و هدف دوست داشتنی می شود . قرب به خدا هم در دنیا میسر است و هم در اخرت . قرب اخروی ، با خلود در بهشت و بهرمندی از جوار رحمت حق می شود و به تعبیر قران کریم ، مقربین از روح و ریحان و نعمت های بهشتی برخوردارند1 و از چشمه تسنیم می نوشند .2 اگر کسی با چشم دل بنگرد ، در همین دنیا و در همه حا لا ت ، خدا را به خود نزد یک می بیند و اگر دوری هست ، دوری بنده از اوست که به سبب غفلت ها و معصیت ها پیش می اید . سعدی می گوید :
دوست نزدیک تر از من به من است
وین عجب تر که من از وی دورم
چه کنم با که توان گفت که دوست
در کنار من و من مهجورم3
عوامل قرب اور
همه دوست دارند بدا نند چگونه می توانند به (( مقا م قرب )) رسید و نور چشمی خدا و بهره مند از الطا ف خاص او گشت.روشن است که قرب خدا ، قرب مادی و نزدیکی مسافت و کا ستن از فا صله مکا نی نیست : بلکه از نوع دیگرو سنخ دیگر است . رسیدن به قرب ، با طی کردن مسافت است : گا م به گام : تا رسیدن به هدف : ولی نه مسا فت ، مکا نی و زمینی است و نه گام ها مادی و جغرافیای . خدا ، حق مطلق ا ست : پس می توان با حق جویی و حق گویی و حق پذیری ، به خدا نزدیک شد. خدا ، رب و خا لق ا ست و اطا عت از فرمان مولی و پذیرش ربوبیت او ، عا مل قرب ا ست . خدا، معبود ا ست : پس می توان با عبا دت و بندگی خا لصانه ، به قرب رسید . در گفتار پیشوایان دین ، عو املی همچون عبا دت ، سجده ، تواضع ، روزه داری و کم خوری ، دعا و نیا یش و اخلاص و ….، از عوامل قرب به شمار امده اند .
منبع:
ا-واقعه، ایه 88
2-مطففین،آیه 28
3-گلستان سعدی، باب دوم، حکایت10