انسان، یک موجود مرکب
انسان ،یک موجود مرکب
در کتاب آزادی انسان استاد شهید مطهری (ره) آمده است که:
انسان در میان موجودات دیگر ، یک شخصیت و موجود مرکب است و این یک حقیقت است .در این موجود مرکب و خاکی یک چیز دیگری هم غیر خاکی وجود دارد . حدیث معروفی است ،
پیغمبر اکرم (صلی الله علیه واله سلم) فرمود:
خداوند فرشتگان را آفرید و در سرشت آنها تنها عقل را نهاد ، حیوانات را آفرید و در سرشت آنها تنها شهوت را نهاد، انسان را آفرید و در سرشت او ؟، هم عقل را نهاد و هم شهوت را.
که مولوی همین را به صورت شعر در آورده است :
گفت پیغمبر که خلاق مجید خلق عالم را سه گونه آفرید.
بعد می گوید که یک گروه فرشتگان، یک گرو حیوانات و یک گروه هم انسان ها.
یازده نکته از دعای عهد
يازده نکته از دعاي عهد حجتالاسلام والمسلمين محسن قرائتي دعاي عهد دعايي جهت برقراري ارتباط بين ما و حضرت مهدي است. در اين دعا با آن حضرت عهد و پيمان ميبنديم ، قول و قرار ميگذاريم که يکسري کارهايي را انجام دهيم و در جهت تشکيل حکومت عدل مهدوي زمينه سازي کنيم. اين دعا تابلوي روشن را فرا روي فعاليتهاي ما قرار ميدهد. پاي کلام دلنشين استاد حجت الاسلام و المسلمين قرائتي درنگي ميکنيم تا با مروري بر اين دعاي شريف، درسهاي نهفته در آن را بياموزيم. اين دعا به ما ميگويد که؛ 1. علاقه به امام زمان بايد جمعي باشد. در دعاي عهد داريم که: «اللَّهُمَّ بَلِّغْ مَوْلَانَا الْإِمَامَ الْمَهْدِيَّ الْقَائِمَ بِأَمْرِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ الطَّاهِرِينَ عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات»، به امام زمان ابلاغ کن، از طرف چه كسي؟ «عَنْ جَمِيعِ» از طرف همه مؤمنين و مؤمنات «عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات» اين خودش يک مطلب مهمي است 2. امام جهاني بايد مريدش هم جهاني فکر کند وقتي زيارت ميرويم بگوييم که اين زيارت به نيابت از همهي مؤمنين و مؤمنات. صدقه ميدهيم بگوييم: دفع بلا از همهي مؤمنين و مؤمنات بشود. نگوييم: خدايا، مؤمنيني که در اين مسجد نماز خواندند بيامرز. حالا مؤمنيني که در مسجد ديگر نماز خواندند چه؟ همه را بگو. چرا ميگويي: خدايا کساني که در اين هيأت سينه زدهاند. چقدر تنگ نظر هستي! چقدر فکر کوچک است. مگر تو منتظر امام بين المللي نيستي؟ امام جهاني بايد مريدش هم جهاني فکر کند. کسي که منتظر اصلاح عمومي است، بايد خودش هم عمومي فکر کند. خودم و بچهام و هيأتام و مسجدم و برايش هيچ فرقي نکند. «عَنْ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَات». 3. علاقهبه امام زمان بدون مرز است اين علاقه بدون مرز، از کجاي دعاي عهد فهميده ميشود؟ اين جمله كه ميگويد: «فِي مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا» در مشرقها و مغربها، «وَ سَهْلِهَا وَ جَبَلِهَا» زمينهاي هموار و کوهستاني، «وَ بَرِّهَا وَ بَحْرِهَا» دريا و خشکي، ببينيد اين دعا چقدر سازنده است. چه اصراري داريم که بگوييم من چه هستم و من چه هستم؟ همه، دريا و خشکي. سطحي و کوهستاني، مشرق و مغرب، علاقه بدون مرز. خيلي قشنگ است. 4. شريک کردن والدين در دعا و زيارت براي امام زمان در دعاي عهد ميگويي اي امام زمان سلام ميکنم از طرف خودم، و از طرف «والِدَيَّ» پدر و مادرم و «وُلدي» فرزندانم؛ يعني هم نسل گذشته، هم نسل آينده را در نظر ميگيري. 5. چه مقدار به امام زمان صلوات بفرستيم؟ اين دعا ميگويد که: «وَ زِنَةَ عَرْشِ اللَّه وَ مِدَادَ کَلِمَاتِه» به مقدار وزن عرش خدا و به مقدار کلمات الهي، «وَ مُنْتَهَى رِضَاه» به اندازه آخرين درجهي رضايت او، «وَ عَدَدَ مَا أَحْصَاهُ کِتَابُهُ» به عدد آنچه کتاب شمارش کرده، «وَ أَحَاطَ بِهِ عِلْمُه» به عدد علمت، يعني مهدي جان! اي امام زمان، سلام بر تو به عدد وزن عرش، به عدد هرچه که نوشته شده، به عدد هرچه خدا بر آن علم دارد… به تو سلام و درود ميفرستم. 6. اعلام هر روزه علاقه به امام زمان يک کسي هرروز زنگ ميزند که آقا دوستت دارم. ميگويد: «اللَّهُمَّ أُجَدِّدُ لَهُ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي کُلِّ يَوم» مهدي جان، امروز و هر روز، «اُجَدِّدُ» يعني بيعتم را تجديد ميکنم. 7. علاقه رو به رشد علاقهي رو به رشد، يعني چه؟ ميگويد: «عَهْداً» بعد از عهداً ميگويد «وَ عَقْداً» بعد از عقداً ميگويد «وَ بَيْعَةً» الله اکبر! چه خبر است؟ مهندسياش را ميبينيد. عهد يعني تعهد، در دعاي عهد ميگوييم: اي امام زمان سلام و صلوات بر تو، اين سلام من عهد است. يعني با تو تعهد ميکنم. تعهد ميکنم يعني قرار ميگذارم بين خودم و خدا، بعد ميگويد: «عهد» کم است. پررنگش کن، «عقد». دو نفر ممکن است با هم عهد ببندند، وعده داشته باشند، اما به هم گره نخورند. «عقد» يعني گره. ممکن است عهد باشد، عقد هم باشد، اما تسليم نباشد. ميگويد: «وَ بَيْعَةً»، تسليم است. يعني باز هم پررنگش ميکند. «عهداً» تعهد با حضرت مهدي، «عقداً» عقد با امام زمان، «وَ بَيْعَةً» بيعت کنيد با او و تسليم شويد. 8. علاقه افتخارآميز چقدر خوب است اين تابلو شود. علاقه حتمي، ميگويد: «فِي رَقَبَتِي» يعني به گردن من، «رَقَبَ» يعني گردن. ممکن است کسي علاقه داشته باشد ولي افتخار نکند. ميگويد: نه، علاقه افتخار آميز. 9. علاقه همراه با همه مراحل در دعاي عهد ميگويد: «وَ اجْعَلْنِي مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْهِ» تمام مراحل حضور را داشته باشم. آخر گاهي وقتها انسان يک کسي را دوست دارد در حدي که مثلاً يک ميليون به او وام بدهد. ولي ميگويد: همسفر باشم، ميگويد: نه، همسفر نه، بابا اين پول را بگير و خودت برو. عقب ما نيا. گاهي يک کسي ميگويد: عقب من بيا، پولت نميدهم اما ميخواهي بيايي در ماشين سوار شو تو را ببريم. يعني از يک جهت يک جايي پررنگ است، يک جايي کمرنگ است. دعا ميگويد: خدايا قرار بده مرا «أَنْصَارِهِ»، «وَ أَشْيَاعِهِ»، شيعه يعني دنباله رو يعني من دنبال تو هستم، «انصار» و نصرت در جايي است که نياز به کمک هست. «وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ» از تو دفاع ميکنم. اگر کسي بگويد بالاي چشمت ابرو است، برخورد ميکنم. «وَ الذَّابِّينَ عَنْهُ» ما اجازه نميدهيم که کسي جسارت کند. غيرت ديني داريم. تعصب داريم و افتخار هم ميکنيم. اينکه ميگويند: تعصب بد است. آدم متعصبي است، تعصب در کار شخصي بد است. تعصب روي لهجه، فارس از فارس، ترک از ترک، لر از لر، عرب از عرب، عجم از عجم، اين تعصبها بد است. يعني به خاطر لهجه کمکش ميکنم. به خاطر همشهري گري تعصب ميکنم. در انتخابات ميگويم چون اين همشهري من است. فاميل من است. همسايه من است. اين تعصبها بد است. اما اگر فهميدي يک چيزي حق است، ديگر، باقيها باطل است. آنجا که حق است بايد تعصب داشته باشي. انحصار طلبي در حق خوب است. اولين انحصار طلب، خود خداست. چون ميگويد: «لا اله» هيچکس را قبول ندارم، «الا الله»! جز خدا، باقيها را دور بريز. 10. علاقه عاشقانه در دعا ميگويي: «طَائِعاً غَيْرَ مُکْرَهٍ» يعني مهدي جان، من که در دعاي عهد با تو سلام ميکنم، از روي عشق زيارت ميکنم نه روي اکراه! 11. علاقه و عمل در خط رضايت او «عَلَى طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِک» يعني مهدي جان من را از شيعيان قرار بده، منتها طبق آن چيزي که تو گفتي. هر استقامتي مهم نيست. استقامتي مهم است که «قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا» (فصلت/۳۰) استقامت براساس الله باشد. اين مهم است. «کَما أُمِرْت» (هود/۱۱۲) يعني همانطور که مأمور هستي. يعني طبق امر ما استقامت کن نه طبق يک دندگي و لجبازي و سليقه. اگر کسي يک سليقهاي داشت و روي سليقهاش هم استقامت کرد، اين استقامت نيست، يک دندگي است. استقامتي ارزش دارد «کَما أُمِرْت»، که طبق مأموريت باشد. استقامتي ارزش دارد که در خط خدا و رسول خدا و ولي خدا باشد: «عَلَى طَاعَتِکَ وَ طَاعَةِ رَسُولِک».
تاملی در پیامک های تحت عنوان محاصره حرم حضرت رقیه (س)
*چند وقتی است که پیامکی مجعول تحت عنوان محاصره حرم حضرت رقیه(س) و احتمال تخریب آن به صورت سراسری در کشور پخش شده که البته هر بار نیز خبر آن از سوی مسؤولان امر تکذیب شده است. *البته نکته ای نیز به متون پیامک ها اضافه شده بود و آن اینکه آیت الله سیستانی برای رفع حصر و خطر احتمالی از حرم حضرت زینب(س) توصیه کرده اند که همه راس ساعت مقرری سوره حشر را قرائت کنند! درباره انتشار اینگونه اخبار چند نکته وجود دارد که لازم است به آن توجه شود: - مسؤول دفتر حضرت آیت الله سیستانی درتهران در گفتوگو با رسانه ها، ضمن تکذیب پیامکهای منتشر شده منتسب به این، عنوان کرد: گفته ها و مطالب را به معظم له نسبت داده اند که به کلی خلاف واقع بوده بدینوسیله به عموم برادران و خواهران ایمانی اعلام می کنیم که هر گفته و مطلبی که در رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی به ایشان نسبت داده می شود اگر به تائید دفتر معظم له نرسیده باشد فاقد اعتبار است. -همچنین چندی پیش یکی از مسؤولان آستان مقدس حرم حضرت رقیه(س) در گفتوگو با رسانهها تصریح کرد: حرم حضرت رقیه(س) تنها حرم مطهری است که در خارج از خاک جمهوری اسلامی ایران به طور کامل از سوی گروهی ایرانی اداره می شود و در واقع ایرانیان متولی آن هستند و دست اندرکاران آستان مقدس به شمار می روند. وی در ادامه افزود: بدون شک وهابیون از اداره شدن آستان مقدس حرم حضرت رقیه(س) از سوی ایرانیان ناراحت و ناراضی هستند و مایلند که مدیریت این مکان از دست ایرانیان خارج شود؛ از همین رو هر از چند گاهی چنین پیامک هایی را ساخته و به طور گسترده منتشر می کنند تا به افکار عمومی القا نمایند که به خطر افتادن حرم حضرت رقیه(س) بخاطر ضعف در مدیریت است لذا باید دست اندرکاران و متولیان آن تغییر یابند. - حرم حضرت رقیه(س) بر خلاف منطقه زینبیه و حرم حضرت زینب(س) که تا حدودی در حومه شهر دمشق واقع است و برخی خطرات آن را تهدید می کند، دقیقاً در بازار منطقه قدیمی مرکز شهر و نزدیک مسجد جامع اموی قرار دارد که امن ترین نقطه سوریه به شمار می آید که در کنترل کامل ارتش و نیروهای امنیتی سوریه و گردان حضرت اباالفضل العباس(ع) قرار دارد - گرچه دعا و قرائت قرآن رمز موفقیت شیعه در مقابل تهدیدات دشمنان است، اما به این نکته باید توجه کرد که توسل بر مبنای اخبار دروغ می تواند چه تبعاتی را در افکار عمومی داشته باشد که البته جبران ناپذیر است و می تواند ریشه اعتقادی مردم را تضعیف نماید. - یکی از تکنیک های عملیاتی روانی برای شکست نفر مقابل ایجاد رعب و وحشت در دل اوست. چیزی که خداوند در سوره مبارکه آل عمران آیه 151 به مومنان قول آن را می دهد و می فرماید: «سنلقی فی قلوب الّذین کفروا الرّعب» (من در دلهای کافران هراس خواهم افکند.) این مژده الهی است برای مومنان، اما باید مراقب بود که دشمن از همین روش برای مقابله با مسلمانان سوء استفاده نکند. انتشار اخبار اینچنینی خوف و رعبی در افکار عمومی ایجاد میکند که آن ها را به جهتی که سازنده خبر در نظر دارد سوق می دهد. تولید اخبار دروغ و انتشار عمومی آن در سطح جامعه هدفی است که دشمن برای منحرف کردن افکار عمومی و اصلی فرعی کردن مسائل مهم مسلمانان از آن بهره می برد. خبر محاصره حرم حضرت رقیه(س) و حضرت زینب(س) و هتک حرمت این بزرگواران که اخیرا تمام عرصه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی را درنوردیده دقیقا همین هدف دشمن را دنبال میکند به طوریکه مسلمانان را از این حادثه و قدرت تروریست ها به شدت ترسانده و در نهایت آنها را به مدارا با جریان تکفیری برای حفظ حرمت عتبات وادار می کند.
چرا بیشتر یاران امام مهدی(عج) مرد هستند؟
بنابر آنچه از روایات استفاده می شود، یاران حضرت را سه گروه تشکیل می دهند:
- 313نفر یاران خاص که در ابتدای ظهور خدمت حضرت اجتماع می کنند؛
-لشکر و گروه ده هزار نفری که با اجتماع آنان خروج صورت می پذیرد؛
-عموم شیعیان و ارادت مندان که در طول حرکت امام مهدی (عج) به ایشان ملحق می شوند.
اگر سخنی از پنجاه زن به میان آمده مربوط به گروه اول است.
از امام باقر(علیه السلام) در روایتی بلند نقل شده است: ….قسم به خدا! 313 تن که بین آنان ، پنجاه زن هستند در مکه اجتماع می کنند….1 طبیعی است وقتی شمار زنان در گروه اول به این تعداد باشد، در گروه های بعد بیشتر خواهد بود علاوه براین که پرسش از کم بودن تعداد زنان در مقایسه با مردان میان یاوران حضرت ، حرف صحیح و پسند یده ای نیست؛ چرا که یاوری نه فقط به معنای جنگیدن و سلاح برکشیدن است؛ بلکه یار و ویاور واقعی کسی است که با همه وجود در خدمت امام و اهداف او باشدوآنچه را که حضرت از او می خواهد، انجام دهد. در زمان غیبت و انتظار به وظیفه یک منظر واقعی آگاه باشد و آنچه را در این مدت بایسته است انجام دهد و در زمان ظهور ، گوش به فرمان و مطیع دستورهای او باشد و امر او را امتثال کند مگر فاطمه زهرا و زینب کبرا(علیه السلام) از یاوران پیامبر و امام زمان خود نبودند؛ در حالی که جنگ ظاهری با اسلحه نیز نداشتند؟ هرکس به تاریخ بنگرد، به خوبی به نقش بارز و بی بدیل آنان در یاری رهبر خود پی می برد. یاری رهبر در رساندن پیام او و مکتبش بسیار ارزشمند است و اصولا حرکت فرهنگی ، پایه و اساس است؛ لذا در روایت ، به علم و عالم و قلم او اشاره فراوان شده است؛ چرا که اگر یاری امام در بعد فرهنگی و تبین معارف دین نباشد و مردم از اهداف و برنامه های امام آگاه نباشد طبعا برای کمک به گسترش فرهنگ و مکتب او سلاح به دست نمی گیرند. زنان در این عرصه مهم به خوبی می توانند ایفای نقش کنند و یاری امام خود را در حد اعلا و آشکار کنند. در مواردی که یاری کردن مربوط به حالت جنگ وقیام و جهاد باشد طبیعی است که مردان باید فعال تر حضور داشته باشند؛ چرا که خداوند با توجه به ویژگی های جسمی و روحی زنان و مردان وظایف و تکالیف را قرار می دهد و ویژگی ها و مشکلات جنگ به گونه ای است که نه با جسم زن سازگاری دارد و نه با روح او هم خوانی دارد لذا وظیفه جهاد از دوش آنان برداشته شد، مگر در زمان ضرورت.2
پی نوشت:1- بحارالانوار،ج52،ص223.
2-آفتاب مهر
کلید واژه: مرد، یاران، مهدی، سیصدو سیزده، زن، جنگ،
اقتصاد مقاومتی شعار نیست
سخنی از مقام معظم رهبری: اقتصاد مقاومتی شعار نیست هم دانشگاه ها، هم دستگاههای دولتی ، هم آحاد مردمی که خوشبختانه توانایی و استعداد این کار را دارند چه از لحاظ علمی چه از لحاظ توانایی های مالی باید تلاش کنند مسئوایت زمان خود ومقطع تاریخی حساس خود را بشناسند وبه آن عمل کنند. اینکه ما عرض کردیم اقتصاد مقاومتی این یک شعار نیست ؛ این یک واقعیت است. کشور دارد پیشرفت می کند ما افق های بسیار بلند و نوید بخشی را در مقابل خودمان مشاهد می کنیم . خب بدیهی است که حرکت به سمت این افق ها، معارض ها و معارضه هایی هم دارد. بعضی از این معارضه ها انگیزه های اقتصادی دارد بعضی منطقه ای است بعضی بین المللی است.